دوشنبه ٠٩ اسفند ١٣٩٥
کلام ولایت
اخبار > حجت الاسلام حسینی: دوران غیبت امام زمان (عج) نیاز به بررسی و مداقه فراوان دارد
 


شماره خبر :٥١١١٨١
تاریخ انتشار خبر : دوشنبه ٢٩ آذر ١٣٩٥ ا ٠٩:٤٠

حجت الاسلام حسینی: دوران غیبت امام زمان (عج) نیاز به بررسی و مداقه فراوان دارد
دوره آموزشی مهدویت از سوی دفتر توانمندسازی و آموزش‌های کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهرم برگزار شد.

دوره آموزشی مهدویت از سوی دفتر توانمندسازی و آموزش‌های کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهرم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان بوشهر به عنوان مدرس دوره آموزشی مهدویت اظهار کرد: «در مباحثی که درباره امام زمان (عج) است، موضوع غیبت آن امام همام از اهمیت و حساسیت ویژه‌ای برخوردار است، چه آنگاه که ما دوران زندگانی ایشان را بررسی می‌کنیم به سه دسته تقسیم می‌شود که عبارتند از دوران اختفا، دوران غیبت و دوران قیام و ظهور حضرت.»

حجت الاسلام سیدمرتضی حسینی خاطرنشان کرد: «دوران غیبت امام زمان (عج) طولانی‌ترین و عمده‌ترین بخش زندگانی امام را شامل می‌شود و بر این اساس است که این دوران نیاز به بررسی و مداقه فراوان دارد و همین امر سبب می‌شود که بیش از سوالات مطرح شده ناظر بر این موضوع است که اساساً چرا مسئله غیبت رخ داد؟»

وی افزود: «غیبت به معنای پوشیده بودن از نگاه‌ها و چشمان است و نه به معنای حاضر نبودن؛ این بدان معناست که چشم انسان، آن حضرت را نمی‌بیند و یا اینکه می‌بیند و نمی‌شناسد ولی روایت‌ها همگی بر حضور آن امام بزرگوار دلالت دارند که این مسئله ناظر بر عدم ظهور ایشان است و نه بر عدم حضور.»

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد استان بوشهر اظهار کرد: «مسئله غیبت پیش از این و در زندگانی پیامبران بزرگواری چون ادریس، نوح، سلیمان، صالح، ابراهیم، موسی، عیسی، شعیب، الیاس نیز وجود داشته و غیبت از سنت‌های الهی به شمار می‌آید که سنت الهی نیز شامل آن دسته از قوانینی است که در واقع دگرگونی نداشته و در زمان‌های گذشته، حال و آینده برای همگان وجود دارد.»

وی گفت: «درباره مسئله غیبت امام یک فلسفه و نیز حکمت‌هایی برشمرده شده که درباره فلسفه غیبت بنا بر روایتی از امام صادق (ع)، ائمه معصومین از کشف و بازگویی فلسفه این امر منع شده و این مسئله از رموز الهی است که حتی ممکن است پس از پایان دوران غیبت نیز این مسئله آشکار نشود و تنها امام صادق (ع) به این مسئله بسنده کرده و فرمودند که اگر شما فلسفه غیبت را می‌دانستید هر آن ممکن بود که از آن ناخشنود شد.»

حسینی خاطرنشان کرد: «اولین و قوی‌ترین حکمت غیبت امام زمان که به‌نوعی دلیل آن نیز هست، مسئله حفظ جان مبارک ایشان است و مواردی از جمله، نبودن تحت پیمان دیگران، آزمایش مردم، تنبیه و تادیب مردم، تمحیص و تمییز دادن مردم از دیگر حکمت‌های غیبت امام عصر (عج) به شمار می‌آید.»

وی بیان کرد: «از حکمت‌هایی که برشمرده شد تنها حکمت اول، یعنی حفظ جان ایشان به عنوان علت غیبت به شمار می‌آید و دیگر موارد از آثار مترتب بر امر غیبت بوده و به عنوان علت غیبت محسوب نمی‌شوند.»



خروج




اوقات شرعی
دوستان